Vi har utviklet en banebrytende app, som skal gi økt kunnskap om hvor fårikålkjøttet kommer fra. De første kundene våre er kjempespente.
– Ungene mine kommer til å digge dette! I alle fall frem til det nærmer seg slakt, forteller Cecilie Husvik.
Hun er en av kundene som har lastet ned og logget seg inn i appen «Følg ditt Lam». En mobilapp som lar deg følge et utvalgt lam, fra lamming på våren og fram til dyret ender i fårikål-gryta om høsten.
For noen kan dette høres makabert ut. Men det er jo faktisk dyr vi spiser når det er kjøtt på tallerken. Og denne appen er en løsning som vil bidra til bevisstgjøring og som vil gi oss som kjøttetere muligheten til å kvalitetssikre det vi spiser.
Appen gir lam-abonnentene ukentlige bilder og oppdateringer om sitt lam. I tillegg blir abonnenter som Cecilie og familien, invitert på flere fysiske gårdsbesøk, der de kan hilse på lammet og se hvordan det lever.
– Dette er en fantastisk mulighet til å lære barna om mat og kjøttproduksjon, forteller Cecilie. – Og jeg liker så godt at det gjøres av noen som Haslerud, som jeg vet gjør dette med hjertet.
I tillegg til å følge lammet får kundene muligheten og førsteretten til å kjøpe kjøtt og skinn etter slakting. Cathrine Resch-Karlsen er en annen av kundene. Hun er ikke overbevist om at hun til slutt ender opp med å kjøpe.
– Jeg husker jeg fikk servert gåsa Oscar til konfirmasjonen min, ler Cathrine. – Så jeg er usikker på om jeg blir for glad i lammet til at jeg til slutt kan klare å spise det.
Cathrine jobber som drift- og arrangementansvarlig på Klatretunet, Smakfulle Rom, og er opptatt av god kortreist mat og godt drikke.
– Selv spiser jeg sjeldent kjøtt, i hvert fall ikke hjemme. Men likevel må jeg hver høst servere fårikål til familie og venner. Og da er dette en ideell løsning. Da vet jeg i det minste at det jeg serverer er et dyr fra førsteklasses omgivelser og dyrevelferd på topp.
Selv om det er små tall, har antallet vegetarianere økt fra ca. 50. 000 til 150. 000 personer på relativt få år, i følge animalia.no. Spesielt er de yngre sitt syn på kjøtt i endring.
– Hele 35 prosent av de yngre forbrukerne ønsker å spise mindre storfekjøtt, sammenlignet med 24 prosent av de eldre. Det er ganske store generasjonsforskjeller i Norge når det gjelder kosthold, sier forsker Annechen Bahr Bugge ved SIFO på OsloMet i et intervju med Forskning.no.
– De yngre er mer opptatt av å spise bærekraftig.
Folk er mer opptatt av å spise mindre kjøtt, eller iallefall å spise «mer etisk kjøtt». Derfor trenger vi slike løsninger som dette.
Når jeg har hatt en hektisk uke på jobb, er det deilig å sette seg ned og bruke noen ekstra minutter inne hos «ulldamene våre». Det gir energi og ekstra påfyll i hverdagen. Intimsonen til de selskapssyke søyene her på Haslerud er liten, og det er ikke uvanlig at man blir sittende med ei søye i fanget, og ei som står og drøvtygger, og koser over skulderen.
Sauene på Haslerud er av typen ‘gammalnorsk spælsau’. En hardfør og lett rase med gode morsinstinkt og flott utseende. Sauene beiter på innmarksbeite, side om side med bringebærfeltet og er hovedattraksjonen når det er sesong for selvplukk. I tillegg til sauene har vi også et felt med bringebær til selvplukk. Fra mai av har vi oppgradert fra 20 til rundt 100 høner. De hundre hønene vil levere ca 80 egg om dagen, og selges via REKO-ringen og via eggabonnement-løsninger, kjøpt via vår sin egen nettbutikk, og levert på døren annenhver uke.
Både nettsider, nettbutikken og mobilappen til Haslerud Bruk er utviklet av det lokale selskapet Brainify med støtte fra Innovasjon Norge.
Det er jo kjempespennende at vi kan bruke teknologi for å sørge for at vi blir mer bevisst på hva vi spiser. Vi tror effekten av de tekniske løsningene gjør det mulig å få mer aktivitet på Haslerud, og at det på sikt vil bety flere dager med gårdsdrift og færre dager “på jobb”.
Cecilie Husvik ser også mest frem til den ikke-tekniske delen av lam-abonnementet.
– Vi elsker dyr og vi elsker det ekte. Så Haslerud og muligheten til å besøke det lille lammet vårt, kommer til å være midt i blinken for familien vår. Så får virkeligheten innhente oss til høsten.
Alle foto: Stian Norum Herlofsen
Gå tilbakeI en undersøkelse sier hele 90 prosent av forbrukerne at