2020 har vært nok et år hvor vi bygger «stein på stein» på Haslerud. Vi har vært heldig å få være med på ulike prosjekter og også mottatt tilskuddsmidler fra Innovasjon Norge for å jobbe videre med det vi ønsker å få til på Haslerud.
«Følg ditt lam»
Våren 2020 lanserte vi appen «Følg ditt lam» etter et godt samarbeid med Brainify og tilskuddsmidler fra Innovasjon Norge. «Følg ditt lam» hadde både pilotkunder og betalende kunder denne sesongen, og vi har fått gode tilbakemeldinger på konseptet. Det er jo en fin mulighet til å følge matproduksjonen fra start til slutt, der fokuset på dyrevelferd og «det nære» er i høysetet. Det ligger mye arbeid i konseptet, men vi mener det er verdt det, og det er med på å gi en liten merverdi på kjøttet vi får fra våre gammelnorske spælsauer.
Vi gleder oss til neste sesong! Kanskje det kan være et spennende bidrag i undervisning eller som et lite innputt i barnehager? Mulighetene er mange, og gjennom denne tjenesten er det også inkludert et gårdsbesøk. Ta gjerne kontakt om du kunne tenke deg å vite mer!
Se «Følg ditt lam» i nettbutikken vår!
Bringebær
Vi hadde også den første «ordentlige» sesongen med bringebær, og ble overveldet over etterspørselen. Både sjølplukk og ferdigplukket bær har vært veldig populært, og det har vært gøy å kunne tilby flotte råvarer og en god opplevelse for de som har vært og plukket hos oss.
Egg fra beitende høns
Vi setter dyrevelferd høyt, og ønsket å se på en bærekraftig, småskala driftform for verpehøns. Etter mye research landet vi på gressbeitende høns! I mars ferdigstilte vi det mobile hønsehuset og i april ankom 80 «avdanka» høner fra hønseriet på Hvam vgs. Vi var klare for å prøve ut konseptet «ta høna med på camping!»
I sommersesongen har 80 høner fått leve det glade livet på gressarealene våre. De har blitt flyttet ukentlig på nytt beite, sandbadet, sovet i sola og jaktet på insekter i områdene rundt det mobile hønsehuset. Hønsehuset har rommet vaglepinner og verpekasser, og på dagtid har de levd ute. Til gjengjeld har vi fått nydelige egg og de har gjødslet gressarealene og bidratt til å «bygge» bedre jord hos oss.
Vi har gjort oss noen erfaringer både med tanke på salgskanaler, valg av høns og driftsopplegg, og gleder oss til neste sesong med høns!
Ta kontakt om du vil bli eggabonnement!
Smakfulle omveier i Haldenkanalen
Vi har vært så heldige å få være med i magasinet «Smakfulle omveier i Haldenkanalen», som én av ti gårder. Dette magasinet gir en smakebit på matopplevelsene man kan finne langs Haldenkanalen, og Haslerud har representert øvre del av Haldenvassdraget med oppskrifter med blant annet bringebær. Anbefales å lese!
Grommeste
I sommer, etter initiativ fra Gerdas garasje og Brainify ble et knippe lokale produsenter samlet for å tilby gavepakker, såkalte «gromkjørjer». Et spennende konsept som både er med på å bygge nettverk, samt sette fokus på lokale produsenter i Aurskog-Høland kommune. I september arrangerte vi også et høstmarked som var meget vellykket både med tanke på smitteverntiltak og oppslutning. Vi har vært kjempeheldige som har fått lov til å være en del av dette og gleder oss til veien videre.
Ta en kikk på gromkjørjene!
Småbrukerlivet i 2020 og veien videre
Av andre sysler på Haslerud har vi ikke hatt de store prosjektene i år. Men det kan nevnes at gårdsdammen er gravd ut og det nyeste dyretilskuddet er moskusand og dansk landand. Hyggelige, selskapssyke dyr, som vi ikke helt forstår hvorfor vi ikke fikk til Haslerud før.
Vi har også begynt med birøkt, og fullførte nybegynnerkurset gjennom Aurskog-Høland birøkterlaget. I juli kjøpte vi to bikuber og synes det var fantastisk å høste vår første honning!
I tillegg fikk Haslerud et lite gårdsutsalg. Den opprinnelige revebua ble omgjort til et selvbetjent gårdsutsalg. Noe som har fungert godt til både egg-, honning- og bringebærsalg. Antageligvis bygdas minste gårdsbutikk, men stor nok til lille oss! I vinter er «bua» stengt, men vi ser frem til å fylle kjøleskapet med ferske egg og annet godt til våren.
Vi håper 2021 blir et godt år hvor flere av drømmene oppfylles!
Gå tilbakeVi har utviklet en banebrytende app, som skal gi økt
I en undersøkelse sier hele 90 prosent av forbrukerne at